Verhuizen zonder stress is een kwestie van goed organiseren. Daar is waar het nu dus echt op neerkomt als je verhuisd. Als er geen structuur is in je verhuis dan zal je veel tijd verliezen met inpakken maar ook wel met het uitpakken omdat je niet weet wat je waar precies hebt gestopt. Dus als je aan de slag gaat met onderstaande tips en bewust omgaat met je verhuis dan zal je alvast verhuizen zonder stress.
7 praktische verhuistips
In deze blog geef ik jullie meteen enkele slimme en praktische verhuistips waardoor je kan verhuizen zonder stress en deze stressvolle gebeurtenis er eentje wordt die je kan afsluiten met een glimlach. De tips kan je bovendien ook meteen in de praktijk zetten.
Tip 1: Wachten werkt stress in de hand bij verhuizen
Verhuizen is een hele klus en doe je dus ook niet even op 1 dag en stel het dus ook niet te lang uit. Plan het op tijd in om niet onnodig extra tijdsdruk te creëren. Uitstelgedrag is een typisch symptoom bij zo’n groot en ingrijpend project, maar laat het niet de bovenhand nemen. Begin dus op tijd!
Tip 2: Verhuizen zonder stress met een duidelijk plan!
Als je besloten hebt om er effectief aan te beginnen, moet je een overzicht opmaken van wat je allemaal moet en gaat doen. Maak een lijst met alle acties die je moet ondernemen om een vlotte verhuis te bekomen zodat je kan verhuizen zonder stress. En vergeet ook zeker niet deze planning daadwerkelijk in je agenda te zetten. Dit lijstje zal ervoor zorgen dat je niets uit het oog verliest.
Tip 3: Stapje voor stapje = verhuizen zonder stress
Zodra alle acties op papier staan kan je eindelijk beginnen met de tastbare spullen. Probeer eerst een duidelijk overzicht te creëren van wat je allemaal hebt. Bepaal voor jezelf wat je mee zal verhuizen en wat weg kan. Begin dan stap per stap dozen te vullen. Profiteer van deze verhuis om al het overbodige weg te doen, van meubels tot de inhoud ervan. Dus als je verhuist kan je ook meteen een grote opruimactie houden want door een selectie te maken kan je ook al heel wat rommel uit je huis wegdoen en dat zal je veel uitpak werk en verhuisstress besparen.
Tip 4: Wat zit er in de doos?
Nu je eerste doos mooi is ingeladen, schrijf je er best direct aan de buitenzijde op wat erin zit. Zo niet, ben je het drie dozen later gegarandeerd vergeten… Hoe completer je die info kan noteren, hoe gemakkelijker je de dozen straks kan toewijzen aan de juiste plek in je nieuwe thuis.
Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust. Voor meer tips en technieken rond verhuizen kan je vrijblijvend terecht in de facebookgroep “365x opruimen“.
Tip 5: Maak van je nieuwe huis(plan) een kleurboek!
Neem je huisplan of een eigen schets erbij en geef elke kamer of zone een andere kleur. Een huiskamer kan bijvoorbeeld verschillende kleuren hebben. Doe hetzelfde met je dozen. Geef elke doos duidelijk dezelfde kleur als de kamer of zone waar ze heen moet. Als het mogelijk is, kan je er idealiter zelfs al de specifieke kast bij vermelden.
Tip 6: Gericht commando’s geven mag tijdens het verhuizen
Het is zover! Dozen worden ingeladen, vervoerd en uitgeladen. Geef jezelf en vooral je helpende handen de juiste instructies volgens je gekleurde huisplan. Zo komt alles direct op de juiste plek terecht en dat bespaart je achteraf nog een hoop werk.
Tip 7: Eerst uitpakken, en dan … PARTY!
Nu je al zover bent, moet je het ook in een keer afwerken. Laad alle dozen uit en zet al je spullen op hun nieuwe plek. Laat geen enkele doos nog vol of halfvol, want deze is gedoemd om te verhuizen naar de garage of zolder en zal nooit meer uitgepakt worden.
En als dit alles volbracht is, heb je natuurlijk een beloning verdiend. Dus … PARTY TIME!!!
Heel veel succes