Ik heb deze 10 stappen ooit ludiek op papier gezet.
Ik had dan ook nooit gedacht dat ze later als 10 geboden zouden dienen bij “Mijn Opruimboek”.

Geen stenen en een berg, maar logische stappen!

  1. Als je iets neemt – leg je het terug op zijn plaats.
    Alles in huis heeft zijn vaste plaats. Neem het dus gerust, maar geef het zijn oorspronkelijke en goede plaats terug direct na gebruik.
    Eenvoudig voor andere om te vinden en dus nooit meer onnodig zoeken. Geef nieuwe objecten in huis ook direct een goede en logisch vaste plek.
  2. Als je iets opent – sluit het terug af.
    Dit kan je zeer uitgebreid bekijken, van een fles die je opent tot een deurkast of toiletdeur 
  3. Als je iets past – hang het terug.
    Twijfel je over een kledingstuk ? Pas het gerust even, maar hang het daarna netjes terug op zijn kapstok. Zo voorkom je extra werk met strijken of wassen. Dit geldt ook voor jassen: heb je je jas gedragen, hang hem dan mooi terug aan de kapstok.
  4. Als je iets niet gebruikt – gooi het weg.
    Objecten die zich in je huis bevinden en die geen nuttige of decoratieve functie hebben kan je best verwijderen. Ze nemen enkel plaats in en creëren je onrust in huis.
  5. Als iets niet past – geef het weg.
    Dit is vooral van toepassing op kleding. Is een kledingstuk of schoenpaar niet meer jouw maat of jouw stijl, doe er dan iemand anders een plezier mee.
  6. Als je iets vuil maakt – was het.
    Het meest logische denk ik dan  – Als een gebruiksvoorwerp vuil is geraakt maak je het terug proper. Dit kan van een keuken-gebruiksobject gaan tot bv je wagen. Maar ook een vlek op de grond door het morsen van wat cola valt hieronder. En natuurlijk die lastige plekken op kleding waar dat we op vloeken.
  7. Als iets vervallen is – gooi het weg.
    Dit gaat natuurlijk vooral over voedingswaren. Eenmaal voedingswaren vervallen zijn kan je ze ook niet meer binnen brengen bij een organisatie. Natuurlijk kunnen sommige voedingswaren nog aan de vogeltjes /kippen ofzo gegeven worden, maar dit is ook niet mogelijk met alles. Verwijder het dan dus gewoon uit je huis.
  8. Als het een factuur is – betaal deze.
    Ik vrees dat deze geen uitleg nodig heeft … Wel een zucht en een kreun maar kom op, ‘t is van moeten :-S
  9. Als je iets gepland hebt – schrijf het op.
    Maak je een afspraak of mag je een to-do zeker niet vergeten, schrijf het op. Dit kan in een mooie agenda of in je smartphone. We leven in een heel hectische wereld waarin het moeilijk blijft alles gewoon te onthouden. Niet erg … maar gebruik dan een lijstje of agenda.
  10. Als je dit leest – weet je wat te doen.
    Ga ervoor !!!!! Print deze lijst alvast uit en hang hem op een zichtbare plaats in je woning.

Je zal merken dat deze ludieke regeltjes echt wel nut hebben.
In Mijn Opruimboek kan je ze lichtjes aangepast vinden met mooie tekeningetjes bij.

Ondertussen is er natuurlijk ook mijn 2de Opruimboek "Het Opruimboek voor mijn gezin", neem dus zeker een kijkje mocht je deze nog niet kennen.
Veel succes en plezier met mijn 10 geboden !

Ben je op zoek naar extra praktische tips en tricks? Kom dan zeker eens kijken op de Facebookgroep 365x opruimen.

AANBEVOLEN BLOGS

X