Routine voor elke dag of routinecoaching. Een uniek concept binnen de Belgische markt en waarschijnlijk ook daarbuiten maar goed…

Als je geen Routine hebt dan heb je vooral VEEL stress, loop je als een “Kieken-zonder-kop” door je huis en blijf je maar opruimen. Als je dan eindelijk klaar bent, kijk je rond je heen en vraag je jezelf af wat je precies gedaan hebt. Want er is eigenlijk helemaal niets veranderd in je huis.


Mijn “Routine Missie”

Ik ga de uitdaging dus aan om al het bovenstaande te veranderen. Ik wil oude gewoontes afleren en nieuwe routines die afgelijnd zijn aanleren. Het voordeel hiervan is dat een routine visueel zichtbaar is.

Een routine dat kan je zo ruim zien als je zelf wilt maar voor nu beperk ik me op dagelijks onderhoud, de post, de ochtend- en avondrush, een opruim- & wasroutine. Ook routines voor de kinderen komt naar voor.


Routine?!? Mijn tips voor jou…

Tip 1: Zorg voor een vaste volgorde.

Kinderen zijn echt regelmaat beestjes en willen eigenlijk gewoon weten wat ze mogen verwachten. Het “Wat”, “Wanneer” en “Waar” is voor een kind echt de basis en als hier wat fout loopt dan krijg je stress, veeeeeel stress!

Op school leren ze kleine taken aan via pictogrammen en dan lijkt het logisch om dit ook thuis door te trekken. Zorg alvast voor regelmaat en structuur zodat kinderen weten wat ze kunnen en mogen verwachten.


Tip 2: Stel de routine visueel voor.

Een routine aanleren bij kinderen kan je het best zorgen voor pictogrammen zoals een prentje met kleertjes, eentje met een boterham of een met tandjes poetsen…

Wat je ook kan doen is een “Routineklok” gebruiken. Wil je meer weten over mijn Routineklok? Kijk dan zeker even naar mijn blog over de Routineklok.


Tip 3: Wees zo “Zen” als mogelijk.

Ontspan zoveel mogelijk als ouder. Ga voor een zen gevolg in die korte maar drukke periode van de dag. Kinderen hebben echt voelsprieten voor stress en al zeker voor een ochtendhumeur. Vermijd alvast dat je gaat roepen om er toch maar voor te zorgen dat het vooruit moet gaan. Want dan verlaat iedereen het huis slecht gezind.


Tip 4: Schrijf je routine voor ’s morgens uit.

Ga even aan tafel zitten en schrijf eens uit wat je als ouder wil doen en bereiken tijdens de ochtendroutine. Denk maar aan eten, kinderen klaarstomen, de vaatwas legen, huisdieren voeren, jezelf klaar maken, … .

Plaats daar dan nu een “Realistiche” tijd naast. Bijvoorbeeld eten = 20 min, kinderen klaarstomen = 10 min, … . en tel alles even op. Zo weet je meteen of je tijd genoeg hebt in de ochtend en dan kan je hier gaan bijsturen.

Routine uitschrijven

Tip 5: Bereid de routine goed voor!

Bereid de avond voordien de ochtendroutine al voor. Denk maar aan kleertjes klaarleggen, tafel zetten, wasmachine al instellen, boterhammen smeren, … . Dit zal je veel stress besparen dat kan ik je nu al meegeven!


Nog een extra routinetip

Kinderen kunnen vanaf 3 jaar heel eenvoudige routine aanleren en uitvoeren. Zolang jij alles blijft doen voor je kind en de nodige zelfstandigheid niet opbouwt zal het zeer tijdrovend en stressvol blijven verlopen.

Voila, hierbij mijn basistips. Wil je nog meer tips of wil je even horen hoe andere ouders het doen? Word dan vrijblijvend lid van mijn Facebookgroep: 365x opruimen – kinderspullen.


Tina Favache

Opruimcoach, Routinecoach & Auteur
Tina Favache

Bron deel 1 & Bron deel 2