Uitstelgedrag ?

Uitstelgedrag, enkele praktische tips!

 

Heb jij ook regelmatig last van uitstelgedrag ?

Hieronder enkele tips om niet elke keer terug in het zelfde straatjes terecht te komen, maar effectief aan de slag te gaan.

En geloof mij, je ben niet de enige die last heeft van uitstelgedrag. Gaan we er dus voor ?

 

Zo ga je aan de slag met je uitstelgedrag

Op huishoudtaken en opruimen zit niemand te wachten. Dit is iets waar dat we eigenlijk liever geen tijd voor vrij maken, maar wat wel een noodzakelijk kwaad is om ons huis proper en leefbaar te houden. Daarom bekijken we enkele tips die zullen zorgen dat de tijd die je erin investeert beperkt is en echt opbrengt.

Uitstelmotief

  • Zorg dat je gefocust bent en blijft

Ben je van jezelf snel afgeleid en is dit een belangrijke reden dat je vaak uitstelgedrag vertoont? Zorg dan dat je tijdens het verrichten van een taak niet in de verleiding komt om je Instagram te checken of om op app’jes te reageren. Klap je laptop dicht en ze4t het geluid van de smartphone even op stil. Op deze manier kom je niet snel in de verleiding om je taak uit te stellen.

  • Prioriteiten stellen

Niet alles is even belangrijk in het huishouden ! Breng daarom structuur aan in je dag door deze belangrijke taken prioriteit te geven en hiermee te beginnen. Kies 5 taken waarmee je die dag aan de slag zal gaan en zet deze op een lijstje.

Bepaal de volgorde van deze 5 taken volgens belangrijkheid en begin met de belangrijkste. Neem na elke taakje een mini-pauze om jezelf te belonen voor de stap dat je hebt gezet.

  • Zet een deadline

Het helpt altijd enorm om jezelf een deadline op te leggen. Spreek dan met jezelf af dat je iets aan het einde van de week af wil hebben. Een leuke extra stimulans kan zijn om enkele familieleden of vrienden in te lichten van je deadline. Dit geeft een extra stimulans achter de hand die ervoor zorgt dat je jezelf toch wat extra druk oplegt om iets af te werken.

  • Doe alles in stukjes van 25 minuten

Werk heel productief door een timer van 25 minuten te zetten. Iedere keer als je begint aan een nieuwe taak, zet je de timer op 25 minuten en werkt gedurende deze tijd gefocust aan de taak.

Als je aan de taak begonnen bent, merk je dat het helemaal niet zo vervelend meer is om ermee bezig te zijn. Plus : na die 25 minuten heb je een grote kans dat je de taak hebt afgerond.

  • Elke grote stap bestaat uit verschillende kleine stappen

Ga je een grote taak aanpakken ? Soms is het dan handig om enkele stappen op te schrijven die in voorbereiding kunnen genomen worden.
De gatenkaas-methode is hier een leuk concept voor. Deze kaas is een zware brok, maar door er gaatjes in te maken gaat het veel vlotter gaan.

een goed voorbeeld is administratie. een eerste stap kan zijn je papieren bij elkaar te zoeken, daarna bepaal je de plek, een goede indeling maken voor een map, …

 

Uitstelgedrag kan je dus gedeeltelijk voorkomen door een goede planning op te zetten. Hierin help ik je graag verder via een planningsysteem te bekijken en op te zetten.

Interesse ? Neem gerust een kijkje op mijn website van Quali-time.

Tina, Opruimcoach